donderdag 28 juli 2011

Dont Judge A Book By It's Cover

In het leven is uiterlijk heel erg belangrijk. Wat voor merken kleding je draagt, of je make-up draagt, of je iets dikker bent en hoe je je kleed maakt heel erg uit voor middelbare scholieren. En dat merk ik vaak. Heel vaak. Op mijn school maakt je uiterlijk uit wat je "status" op school is. Als je ziet dat iemand er niet helemaal geweldig uitziet, heb je toch al meteen een vooroordeel. Het is gewoon een feit dat mensen worden beoordeeld op hun uiterlijk. Iniedergeval wordt er heel erg op gelet. Dit is niet altijd even rechtvaardig, want je moet proberen verder te kijken dan dat. Daarom hou ik ook zo van het Engelse spreekwoord: "Don't Judge A Book By It's Cover." Met andere woorden: beoordeel mensen niet op hun uiterlijk.

 Ik moet bekennen, op mijn eerste schooldag heb ik ook meteen even de klas gescand, om te kijken wat iedereen droeg. En ja, toen ik een meisje zag wat er erg action-like uitzag, met een piggynose, en chubbywangetjes, dacht ik even dat dat meisje een noob zou zijn, of iniedergeval zou worden. Maar inmiddels is het schooljaar al bijna over, en is het één van mijn beste vriendinnen en is ze ook nog eens redelijk populair. Natuurlijk is het menselijk dat je meteen gaat kijken naar hoe iemand eruit ziet, maar ook is het belangrijk dat je iets verder kijkt dan alleen de buitenkant. Niet alleen op scholen merk ik dit, maar ook op straat. Als ik in het weekend op straat ga, doe ik meestal iets makkelijks aan. Doordeweeks zorg ik al dat ik er goed uitzie voor op school, maar in het weekend heb ik daar geen zin in. Dit is misschien echt iets wat ik heb, maar meestal krijg ik er toch spijt van als ik dan op straat loop en ik heb geen flaterend shirtje aangedaan, of een joggingpants aan heb, inplaats van mijn skinny jeans. De meeste mensen zullen er misschien niet zo op letten, omdat ze je niet kennen. Maar toch merk ik ook aan mezelf dat ik bij sommige mensen echt kan denken: "wat ziet die eruit". Als je ziet dat iemand er niet helemaal geweldig uitziet, heb je toch al meteen een vooroordeel.  Om een lang verhaal kort te maken,wordt er gewoon heel erg op het uiterlijk gelet. En dit is niet altijd eerlijk, want binnen in die misschien niet naar jou smaak uitziende persoon zit misschien wel een fantastisch mens. Yes, it's hard. Maar asjeblieft denk eraan: Don't Judge A Book By It's Cover.

See You Next Time,
Carmel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten